מבט אחר



1.    נמלי הים (א)

אלה תפסו כותרת השבוע בעקבות הממצאים על עסקיו הפרטיים של יו"ר עובדי נמל אשדוד, אלון חסן. זה נשמע איום ונורא שעובד של הנמל עושה עסקים פרטיים מהצד עם המעסיק שלו. אבל זה נורא רק מצד העובדים. מבחינתם, אם היו עסקים כאלה, האיש מועל בשליחותו וטוב שהישעה עצמו ויהיה טוב יותר אם יתפטר.
אבל מצד המעסיק? מה זה שונה מכל עיסקה של "בעל עניין"? ככל שידוע רק הפינה הזו בתקשורת מתנגדת בחריפות לעיסקות בעלי עניין בתאגידים ציבוריים. כל השאר חושבים שזה תקין, במגבלה של הגוף המוסמך לאשר אותן. אז מה יש להם להלין על חסן את סיטרמן את סגיס (שני האחרונים מנהלים את הנמל). הם נוהגים כדנקנר המצוי.


2.    נמלי הים (ב)
הידעתם כי לפי ממצאיו של אולף מרק מאירגון ה – OECD  נמלי הים שלנו הם לא מה שחושבים רבים? על פי התקשורת המקומית הנמלים אינם יעילים, נשלטים בידי ועדי עובדים תוקפניים, וטפיליים, גובים מחירים מההפטרה ותורמים ליוקר המחיה. הכל לא נכון.
כפי שתואר כאן בעבר את המחירים לא קובע הנמל אלא הממשלה. וזו, מטעמיה, קובעת מחירים גבוהים. למה? כי הנמלים הם ספקי רווח לממשלה ואשתקד הרוויחו כמעט חצי מיליארד שקל. ובקיצור: הממשלה חולבת את הנמלים המספקים לה מעין  מס נוסף.

מרק הוא איש הנדסה. הוא לא מבין בכסף. הוא מדד, במחקריו, את היעילות הפיסית של הנמלים. מאות נמלים נבדקו. הנה הממצאים הישראליים: באשר לזמן השהות של אניות בנמלים שני נמלי הים התיכון הם איפשהו באמצע. במדד יעילות השימוש בציוד (נמל אשדוד לא נדגם) הוא מצא כי נמל חיפה רביעי ביעילותו בעולם.

3.    ים המלח
תאגיד כימיקלים לישראל, דיווח "כלכליסט", מאיים להפסיק לכרות את מלחי ים המלח ולהעביר את הכרייה לספרד. מ-ע-ו-ל-ה. אבל יש חשש שהם מבלפים. 
חבל. אחלה רעיון.

4.    הבורסה שוקעת
מומחים פיננסים מלינים על צניחת הבורסה. לפני שנתיים היקף המסחר היומי היה יותר  מ-2 מיליארד שקל והיום  פחות ממיליארד. איום ונורא מסבירים המומחים. כי בהעדר היקף מסחר גדול במניות,  השוק פחות טוב. הנהלת הבורסה האריכה בשעה ליום את המסחר כדי לתקן את המעוות.

אולי. אבל זה שוק לא ממש חשוב. נשים דברים על השולחן: היום הבורסה היא  המקום שבו מתועלים כלפי הפנסיה שלנו לידי "משקיעים". זה הלוז של הבורסה הישראלית. אומרים שבנקים חשובים מדי מכדי להפקירם בידי בנקאים. הפנסיה חשובה מדי מכדי להפקירה בידי "משקיעים". השתן הפיננסי עלה לבורסה לראש. ואם לממשלה היה שכל היא הייתה אוסרת על כספי הפנסיה לחפש אפיקים בזירה הזו. ואם זה יכווץ עוד יותר את הבורסה – מה טוב. ממילא אין כל קשר בין מחירי המניות ומצבם הכלכלי של התאגידים.

5.    תחמוני מס
בחודשים האחרונים התברר כי התאגידים הגדולים הם מתכנני מס "אגרסיביים". עכשיו מבטיח מנהל רשות המסים לצמצם את התכנונים (התחמונים) האלה. נדבר כשהוא יקיים וכאשר תאגידי הענק טבע, אינטל, צ'ק פוינט ואחרים ישלמו מס חברות כאחרון הישראלים. וזה, מובטח, לעולם לא יקרה.

למה?

תאגידים מחזיקים רואי חשבון לא רק משום שזו חובתם  על פי חוק אלא בעיקר לצורך תכנוני מס. המקצוע הזה נולד וקיים רק כדי להקטין את חלקו של הציבור ברווחי תאגידים. לפני עשרות שנים, מינה שר האוצר את עוזי שטיינברג שהיה מבכירי רואי החשבון בארץ להמליץ בעניין המטריד הזה. מסקנתו: לעבור לשיטת מס הכי פשוטה שיש: מזומנים. להטיל מס על הכסף שנכנס מינוס הכסף שיצא. בלי הפרדה בין הכנסה הונית להכנסה שוטפת, לבין כל מיני מבנים פיננסים. ואם יטילו את החובה הזו על כל אזרח ישראלי, ולא רק על כל תושב ישראלי – סוגרים את כל החורים.
ואם לא עושים את הדבר הכל כך פשוט הזה הרי הסיבה היא שלא רוצים לגבות מסים, לא בגלל שלא יכולים.

6.    העדפה מתקנת
יו"ר הקואליציה, יריב לוין , מציע חוק שייתן העדפה למשוחררי הצבא בעבודה בשרות הציבורי. על היבטיה הגזעניים של ההצעה נכתב במקומות אחרים. מצד אחד לוין ומרעיו (למשל שר הביטחון יעלון) מסרבים לגייס חלק ניכר מהציבור. ומצד שני טוענים שאלו שאינם מגוייסים הם משתמטים. אבל נניח לכל אלה ונפנה אור לעניין אחד קטנטן. למה לתת עדיפות רק לעבודה במגזר הציבורי? הרי רוב העבודה בארץ היא לא שם. מדוע מעסיק פרטי צריך להיות פטור מהתענוג להעסיק חייל משוחרר?
כי זה טיבו של הימין: הוא לא בא לבנות את המדינה (אפילו לשיטתו הקלוקלת). הוא בא להרוס את השרות הציבורי. אז בבקשה, מר לוין, תתעשת ואת הצעתך המנוולת תחיל על כלל המעסיקים. נראה אותך מתמודד עם תשובה, דנקנר, מנהלי הבנקים ושאר אלה שאתה פוטר אותם מחוקיך.
16.6.2013
שתפו: