הציבורי הוא פרטי



לא מכבר התפרסם כי "מכבי שירותי בריאות" מעודדת את מבוטחיה הנזקקים לניתוח או לפעולה פולשנית אחרת, לעשות זאת בבתי החולים אסותא שבבעלותה. מה קרה שלפתע גילו מנהלי הקופה מכרה זהב שלא נודע עד כה?
כשהיה שר הבריאות הוציא יעקב ליצמן הוראה ולפיה רופא של קופת חולים לא יוכל לפגוש את מטופליו באופן פרטי אלא חצי שנה אחרי שנפגשו במסגרת הציבורית שלהם  –בתוך סל הבריאות.


 למה מה קרה? במשרד הבריאות שמו לב לנוהגם של רופאים בקופות להמליץ לנצרכים לבצע ניתוחים באופן פרטי, כאשר הם עצמם יהיו המנתחים. כך פורחת רפואה פרטית מתוך המערכת הציבורית. חוץ מאתיקה בעייתית ובצע כסף של הרופאים גם המספרים מדברים: ישראל מחזיקה בשיא עולמי בשיעור ההוצאה הפרטית על בריאות מבין המדינות שבהן יש רפואה ציבורית חינמית.

מהרגע שליצמן הוציא את ההוראה התחבטו מיטב המוחות המתחמנים איך לעקוף אותה. יש מרפאות שבהם מועמד לניתוח נרשם אצל רופא א' שממליץ על הניתוח שלמעשה מבוצע על ידי רופא ב' מאותה מרפאה. בכסף הם מתחלקים, וגם בבדיחה על ליצמן.
אבל מה עושה אירגון גדול ומפוקח כמו קופת חולים? מכאן נולדה ההמצאה של מכבי ואסותא. רופא של מכבי מקבל מטופל וממליץ לו על ניתוח שהוא עצמו יבצע. והוא עושה כן באסותא שהוא מכבי בשם אחר. עוד בדיחה על חשבונו של ליצמן?

איפה הכסף?

התשובה לא ידועה. על פניו אסותא מפסיד כסף בתרגיל הזה כי הוא לא מקבל כסף פרטי אלא רק טופס 17 והכסף הצמוד לו מקופת חולים מכבי. האם מכבי "חולבת" גם את השב"ן (הביטוח המשלים) של חבריה? אולי כן ואולי לא. ומה בדבר ההשתתפות העצמית, אם אכן משתמשים בכספי השב"ן? הפרטים האלה יתבררו, אולי, אם וכאשר מבקר המדינה או משרד הבריאות ייכנסו לעומק העניין.
אבל למה לחשוד בכשרים? אולי מכבי עושה מה שהיא עושה בכדי לעצור בריחת רופאים מהקופה מחשש שלא יוכלו לנתח את  מטופליהם. אם זה כך הכל כשר ומכבי מעבירה מטופלים מניתוחים פרטיים לניתוחים ציבוריים. בראבו עליה.
אבל איפה הכסף שהרופאים קיבלו בעבר? יש? אין? מעניין ולפי שעה אין לכך תשובה. העניין הזה מגביר את הלחץ לבחור מנתח בבית חולים ציבורי. בחירת מנתח היא סוג של הפרטה, לכאורה ללא תשלום. הפרטה במערכת הבריאות היא סלע מחלוקת בין השמאל והימין מימים ימימה. אלא שנציג בולט של השמאל, פרופ' גבי בן נון מאוניברסיטת בן גוריון, הביע לא מכבר את דעתו בזכות בחירת מנתח ברפואה הציבורית. לדעתו זה יהווה ניצחון לשמאל ויצמצם את הרפואה הפרטית לעשירים.

המנהל וסגנו

אפשר לשאול למה רק מנתח? אולי גם אחות, חדר אישפוז, סוג האוכל, צנתר חד פעמי ולא רב פעמי? ומי שרוצה להיכנס לדוסיאדה הפושה בארצנו מה בדבר הזכות לראות טלוויזיה בחדר בשבת בבית חולים מעייני הישועה? שלא  לדבר על הזכות להפרייה לרווקה באותו בית חולים הניזון, כמו הדסה, מכספי ציבור על אף שהוא פרטי? בן נון, די מפתיע, לא עוסק בזוטות האלה.
זווית אחרת של העניין מצויה בדו"ח מיוחד שפירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר על הכנסות רופאי המדינה. כלכלני האוצר עשו לעצמם עבודה קלה ועסקו רק בשכר הרופאים בבתי החולים הממשלתיים ולא בכלל הרופאים. בתקשורת עסקו הרבה בשכר העשירון העליון של הרופאים האלה שרובו נובע מעבודה פרטית. איך זה, תוהה הכלכלן הראשי, שמותר לרופאים ממשלתיים לעבוד באופן פרטי מה שאסור לכל עובד מדינה אחר? חבל שלא בררו את העניין באגף אחר של המשרד אבל באותו בניין.

כלכלנים אוהבים רגרסיות. מה פשר התולעת הזו? זה מהלך מתמטי ("משוואה") שבא לבדוק מה משפיע על שכר הרופאים. האם הוותק? המעמד? ההישגים המחקריים? האם פרופסור לנוירולוגיה מקבל יותר מדוקטור לנוירולוגיה?
הבדיקה העלתה כי הגורם המרכזי המשפיע על ההכנסה הפרטית של הרופא הציבורי הוא המעמד. היותו של רופא מנהל מחלקה או סגן מנהל מחלקה הוא הקובע העיקרי. אם אתה מנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים שיבא בעל תואר דוקטור אתה תרוויח יותר מחמישה פרופסורים המועסקים תחתך.

כסף ציבורי ורפואה פרטית

איך נוצר הפלא הזה? קופות חולים מאפשרות בחירת מנתח רק מתוך קבוצת מנהלי מחלקות וסגניהם. הן עושות זאת כי אחרת כל הרופאים יעבדו פרטי וזה יעלה הון עתק. וכך מההוראה מינהלית של כל קופת חולים נולד מעמד של רופאים עשירים.
בן נון ממליץ להחיל את הכלל הזה על כל בתי החולים. אם אני רופא זוטר בבית חולים אני משחד את מנהל בית החולים כדי להתמנות לסגן מנהל מחלקה תמורת אחוזים מהכסף שנוסף להכנסתי. 

מי צריך את כל הדרעק הזה? לא צריך. ויש דרך פשוטה לטפל בתחלואי הרפואה הפרטית המתעלקת על הרפואה הציבורית. שאף גרוש ציבורי לא יגלוש לטיפול פרטי. אף גרוש מהשב"ן או מביטוח פרטי לא ייכנס בשערי בית חולים שפועל עם קופות חולים. אם הדסה בירושלים מתעקש לקיים שרות רפואי פרטי – זה בסדר גמור. אבל קופות החולים מפסיקות לעבוד עם בית החולים הזה. נראה איך יתנהל בית החולים הדסה בלי מטופלי קופות החולים.


ניחוש: הוא לא.
שתפו: