הקואליציה הפרידמנית




מתברר שטעינו. חשבנו, כקוראי "הארץ" למשל, שבנימין נתניהו הוא המזיק הלאומי. תתארו לעצמכם מה יקרה אם וכאשר המשטרה תמליץ להעמיד אותו לדין בעבירת שוחד, קבלת טובות הנאה ושאר ירקות. העיתון הליברלי, ניחוש שלי, יעתיק מילה במילה את דברי נתניהו בתגובה להמלצת המשטרה להעמיד לדין ראש ממשלה אחר – אהוד אולמרט. ויביא אותם כמאמר מערכת.
כאמור טעינו. נתניהו הוא לא באמת כזה מנוול. לפעמים הוא דואג לטובת הציבור אז הוא גם "צודק". כמה ימים לפני פירסומו של מאמר המערכת המביע תמיכה בנתניהו פירסם העיתון מאמר של מיכאל שראל מפורום קהלת – האולטרה רייט הישראלי - שטען בלהט נגד זכות השביתה ב"שירותים חיוניים" וב"מונופולים". כך חזרה לחיינו הקואליציה הפרידמנית על שמו של הכלכלן הימני קיצוני  – מילטון לבית פרידמן שהיתה להיט במקומותינו בשלהי שנות ה – 70' של המאה הקודמת.


הדוגמאות שמביאים העיתון וקהלת הם חברת חשמל, נמלי הים והתעופה ומשק המים. ולפני שמישהו מהקוראים יגלה הבנה – כי הרי מי לא שונא את ועדי העובדים ה"חזקים" – חשוב לזכור כי כל מה שהממשלה מייצרת הוא מונופול וחיוני. קיצבאות זה חיוני? כן. זה מונופול? כן. לכן לשיטת האולטרה רייט אסור לביטוח הלאומי ולמשרד הרווחה ולחצי אגף התקציבים באוצר לשבות. קליטת מהגרים יהודים זה חיוני? בוודאי. לפיכך במשרד לקליטת עליה אסור לשבות. חינוך זה חיוני? כן. אסור למורים לשבות. צבא חיוני? ועוד איך, אז אסור לצבא, למשטרה, למוסד, לשב"כ ושאר מנגנוני הסקוריטטה לשבות. אם נעבור עניינית על כל פעולות הממשלה נמצא שהן מונופוליות וחיוניות. האולטר'ס לא יודו בזה אבל הם מתנגדים לשביתות בכל גוף ממשלתי. ומה על הרשויות המקומיות? ביוב זה חיוני? ניקיון? קופות חולים זה חיוני? מבקר המדינה זה מונופול? עיתון ישראל היום הוא מונופול? בוודאי שכן לפי הגדרות הרשות להגבלים עיסקיים. משרד הפנים הוא מונופול בהנפקת תעודות זיהוי, דרכונים ותעודות גירוש לשחורים. ומכן שגם שם אסור לשבות.
אדם חולה, נכה ונזקק לתרופות. האם בית המרקחת היחיד במרחק 2 קילומטר מביתו הוא מונופול? גטקסי הוא מונופול למהדרין וגובה עמלות מחרידות מנהגי מוניות.

השאלטר ב F-16

אז במה שונים עובדי חברת חשמל, הנמלים והמים ממשרתי הקבע בצה"ל ובמשטרה? זה, בעצם, לב העניין. מבחינה מהותית אין הבדל. חשמל חיוני כמו טייסי F-16. מה מבדיל בין אנשי הקבע לעובדי החשמל?
שיטת השכר. כאשר האולטר'ס מתברברים על מונופולים חיוניים הם מרמים אותנו במצח נחושה. עובדי הצבא נהנים משכר שבפועל צמוד. יש מנגנון משומן ומוטה אידיאולוגית שמאפשר את ההצמדה הזו. לא מיותר לציין כי יש היגיון בשיטה. אם אסור לשבות, אז איך ייקבע השכר? הצמדה היא פתרון.
אלא שהאולטר'ס פשוט שכחו את העניין הזניח הזה. הם לא מציינים איך ייקבע השכר במונופולים חיוניים אם וכאשר ישללו מהעובדים את זכות השביתה. ואפשר להבין למה. בדת הפרידמנית הצמדה זה האמ-אמא של חטאי הכלכלה האם יש להם פתרון אחר? אם יש הן שומרים על שתיקה.

ולסיום שלושה עניינים בשולי הוויכוח הזה.

ראשית, הגיע הזמן שבתי הדין לעבודה לא ישחקו עם זכות השביתה. שיפסיקו להגביל אותה. או, לחלופין, שיפסקו כי עובדים שנמנעה שביתתם או הגבילו אותה יקבלו שכר כמו מנהלי הבנקים. נראה מה מעסיקים יעדיפו: שביתה או שכר גבוה...

שנית, ה"רפורמה" בחברת חשמל היא שקר אחד גדול. עיקרה הוא מכירת תחנות כוח לייצור חשמל. אם יש מקטע בחברת חשמל המתנהל באופן מופתי ויעיל זה בדיוק מקטע ייצור החשמל. מה גם שאף יזם פרטי לא יסכים לקנות תחנת כוח אם התשואה להון היא זו שממנה נהנית חברת חשמל במסגרת הפיקוח על המחירים. שקרנים, נמאסתם.

שלישית, מילטון פרידמן התנגד בחריפות להפרטה נוסח ממשלת ישראל. הרכוש הציבורי, אמר, שייך לתושבי המדינה ולא לממשלת המדינה. אז אם האולטר'ס רוצים לשחק בפרידמנית אז בבקשה: תהיו נאמנים למקור.



שתפו: