רובוט מפלצתי



למען קוראים צעירים, אחזור 20 שנה לאחור. אדם מבקש לשלוח מכתב לרעהו. לשם כך, הוא זקוק לעט ולנייר. את הנכתב הוא שם במעטפה, מדביק בול שאותו הוא רוכש במשרד הדואר וזורק את המעטפה המבויילת לתא דואר – אחד ממאות הפזורים ברחבי העיר.
מה שנמשך כיממה,  הפך, בסיוע הטכנולוגיה, לעניין של דקות אחדות בכתיבת ומשלוח טקסטים כתובים דרך הטלפון או מחשב אישי אחר.


חשוב להעלות זיכרונות מאותם ימים ולו רק משום שכאשר המחשב האישי נכנס לשימוש, איש לא הציע להטיל עליו מס. היום מס רובוטים הופך יותר ויותר פופולרי כאשר תומכים בו גם נציגים מובהקים של השמאל כמו הכלכלן היווני יאניס ורופאקיס ומועמד הסוציאליסטים שכשל בבחירות לנשיאות צרפת – בנואה האמון. אבל גם ביל גייטס ממייקרוסופט , אילן מוסק מטסלה, הפיסיקאי סטיבן הוקינג ועוד ברשימת התומכים.

איפה קונים צעצוע

נניח שאתה ואת מבקשים לקנות צעצוע לילדכם. הדרך המקובלת (והזולה, נכון לעכשיו) היא לרכוש את הצעצוע בחנות המתאימה – בין חנות פיסית ובין וירטואלית עם משלוח עד הבית. הדרך העתידנית (והיקרה) היא להוריד שרטוט של הצעצוע מהאינטרנט וללחוץ על כפתור הדפס למדפסת 3 מימדים שאותה הזנתם בפלסטיק המתאים.

פעם היינו שותים אספרסו רק בבית קפה. היום לרבים יש מכונת אספרסו בבית. וכך הלאה, וכך הלאה לדוגמאות אינספור.

האוטומציה מתברר מקלה מאוד על החיים אבל היא מסכנת את העובדים. יש המעריכים כי שליש מהעובדים היום לא יוכלו לעבוד במקצועם בעוד 10 שנים. היזהרו – הרובוטים יהפכו אתכם למובטלים.
כמה אבטלה יצר הסמארטפון? המחשב האישי? הקינדל שזרק בתי דפוס לספרים לתהום? יש המכנים את התופעה פצצת הזמן של המהפכה התעשייתית הבאה. מכאן ההצעה למיסוי רובוטים – אותם מכשירים שיגרמו לחלק מאיתנו להיות מובטלים בעתיד.

נזקי הרובוט

קחו למשל את האפליקציה של אובר – לכאורה רשת של שיתוף בנסיעות ובפועל מונופול טכנולוגי שהביא באחת לירידה משמעותית בהכנסה של נהגים מקצועיים. כלום לא ראוי להטיל מס על התופעה? הרי ברור שכאשר בעוד כמה שנים תוכנס לשימוש מכונית "אוטונומית" כל הנהגים המקצועיים ששכרם עתה בנפילה – ייזרקו לגמרי מהמקצוע.
על פניו מס הרובוטים נראה הולם למצב. חלב מביא תועלת (אם כי טבעונים מסתייגים). חמאה – מעט מאוד. שמנת 30%? לא בביתנו. ומכאן כמו שאנחנו מטילים מס על דלק (מזהם) ועל סיגריות ואלכוהול (נזקים לבריאות) כך ראוי להטיל מס על רובוטים (מזיקים לתעסוקה).

מיהו רובוט

תומכי המס מתקשים, עם זאת, להגדיר מהו הרובוט המזיק. האם טלפון נכלל? מכונת אספרסו? קומקום? מחשב אישי? המדפסת? המכונה שאוספת ביסלי ועוטפת אותה במיכל? לסיפור ההגדרתי הזה אין התחלה ואין סוף. רק בלבול משווע.
בצר להם העלו כמה מתומכי המס הצעת פשרה. במקום מס על רובוטים צריך להטיל מס על רווחי עסקים המשתמשים ברובוטים. זה נשמע נחמד אבל אם לא יודעים מהו רובוט, איך נדע על איזה עסק יוטל המס החדש? לא נדע.

אז מה עושים עם רובוטים? התשובה היא פשוטה להחריד: לא עושים. ומה עושים עם התחזית של המומחים לאבטלה המונית? דוחפים אותה, עם כלל התחזיות, לתחת של ההיסטוריה.


שתפו: