המגיפה החדשה



לא מכבר הודיעה ממשלת צרפת כי משנת 2040 לא תותר מכירה של רכב מנועי.  השבוע הודיעה ממשלת בריטניה על כוונה דומה. בשבוע שעבר הודיעה יצרנית הרכב וולבו משבדיה כי תפסיק לייצר מכוניות עם מנוע בעירה (בנזין ודיזל) החל מ 2019 ותייצר רק מכוניות היברידיות (עם מנוע בעירה ומנוע חשמלי) וחשמליות. כך נראית מגיפה בהתהוות.


ההסבר העיקרי למהלך הוא הנזק לבריאות מפליטות מזהמות של מנועי כלי רכב. לצד התועלת לבריאות יש הטוענים כי הדבר יאפשר לעמוד ביעדי פליטת מזהמים שנקבעו בהסכמים בינלאומיים (שמהם ברח נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ). משהו טוב קורה בעולם.

יהיו מי שיאמרו כי גם אם כל המדינות המפותחות ילכו בדרך החדשה – העולם יזדהם בגלל המדינות המתפתחות ובראשן סין. סין היא כנראה המדינה הגדולה המזהמת ביותר. ולצערנו זיהום לא מכיר בגבולות. ולבטח יהיו צדקנים שיצדיקו התנגדות למהלך במדינות עניות יחסית, בטענה שגם להן מגיע  ליהנות מהמכוניות בטרם יגרטו אותן. ויש הטוענים כי מכונית חשמלית, בסופו של חשבון, מזהמת כמו מכונית עם מנוע בעירה. אלא שהזיהום מתבצע סמוך לתחנות כוח לייצור חשמל. לכן המהלך של וולבו הוא הסמן היותר מעניין. אם יצרניות הרכב יתקפלו בעניין הזה – יש סיכוי לעולם מוצלח יותר.

הרעיון של רצ'וג'ה

2040 עדיין רחוקה. ומיליונים ימותו עד אז בגלל מפגעי הזיהום. מה שמעלה את השאלה מה עושים בינתיים.  ובעניין הזה יש תשובה מעניינת לסטודנט יליד הונגריה, גרגלי רצ'וג'ה שזכה השנה בפרס וולפסון לכלכלה. רצ'וג'ה מציע להחליף חלק מהמיסוי הקיים על כלי רכב במס על קילומטרז'.

מטרת מיסוי כלי רכב היא לצמצם זיהום. מי שנוסע יותר ומי שנוסע במכונית עם מנוע גדול – מזהם יותר. חתן הפרס טוען, ובצדק, כי מס הדלק הקיים תופס רק חלק מהנזק. מס על קילומטרז', אם יוטל, עושה את זה טוב יותר.
בשעה שמרבית הכלכלנים יסכימו על העיקרון, המחלוקת תהיה על טכניקת גביית המס. איך הממשלה תדע כמה קילומטרים נסעתי? וכאן החידוש של רצ'וג'ה: הממשלה לא צריכה לדעת. מי שיידע הן חברות הביטוח.

לחברות הביטוח יש עניין בקילומטרז'. ככל שנוסעים יותר – גדל הסיכון לתאונות. בישראל, למשל, חברות הביטוח נותנות הנחה בפרמיה למי שמתחייב לא לנסוע ברכב בשבתות וחגים. הטכנולוגיה המחשבית בכלי רכב מאפשרת לספק מידע על הקילומטרז'. התמריץ לנהג הוא בפרמיה על הביטוח. ומכאן ההצעה שחברות הביטוח הן שייגבו את המס ויעבירו אותו לממשלה. בדיוק כפי שכיום חברות הדלק גובות את מס הסולר והבנזין ומעבירות אותו לממשלה.

יפה? יפה מאוד, וראוי!

העצה השבועית ליו"ר מפלגת העבודה נמצאת כאן



שתפו: