ככה לא בונים מכרז



ככה לא בונים חומה זעק יורם ארבל בשידור מפורסם של  נבחרת ישראל בכדורגל – ונכנס להיסטוריה בעקבות הגול שחטפנו. כפי שהדברים נראים יש עוד גולים בצנרת אבל אלפי מונים יותר חשובים מהגול האומלל ההוא.

לפי המחיר שחברת תעופה גובה עתה בקו קפריסין – ישראל, הטיסה יותר זולה מהנסיעה במונית מיוחדת מירושלים לנתב"ג. כמה חבל שברברני "איחוד ירושלים" חיסלו את נמל התעופה בעטרות, מה שהיה מאפשר למחצית הנורמלית של תושבי העיר לברוח ממצות בזיל הזול.


גם רשות שדות התעופה (רש"ת) שמה לב למחירי המוניות המיוחדות. לפניה עמדו שתי חלופות לפעולה: לפעול בממשלה כדי לקבוע מחיר מירבי לנסיעות מיוחדות שיהיה נמוך ב – 25% מהמחיר הנוכחי ולהפסיק לגבות מס של 5 שקלים מכל מונית שיוצאת משדה התעופה.
או לעשות מכרז.

אז עשו מכרז. וכדי לכסת"ח את העניין כתבו שם שהזוכה יהיה מי שיציע את ההנחה הגדולה ביותר על התעריף הנוכחי. וכך, לכאורה, ייקבע מחיר נמוך ככל האפשר.
כלומר, לא בדיוק. כי רש"ת רוצה נתח אנטריקוט מעגל הזהב הזה ודורשת תשלומים מכל מונית. האם בית חולים גובה תשלום ממונית שיוצאת את שעריו? האם משרד האוצר גובה ממונית מס על הסעת נוסעים שיוצאים משערי המשרד? אבל מותר הרש"ת. למה? כי הוא מונופול והוא יכול לעשות את זה. ושרי התחבורה והאוצר הם חנטרישים. והרשות להגבלים עיסקיים נרדמה או שלכל עובדיה יש רכב צמוד.

מס אפליקציה 

על חטא השטות הזו נוספו שני פשעים. הראשון, הזוכה יצטרך להפעיל אפליקציה שבאמצעותה יוכל נוסע להזמין מונית. למה לחייב נוסעים באפליקציה כזו? יש 3 אפליקציות בשוק: GETT, RIDER, ו UBER. וכך תחרות חופשית לכאורה הפכה לתחרות מוגבלת. אך מדוע רש"ת בכלל מחייבת אפליקציה גם אם היו 100 כאלה? הנה ניחוש: האפליקציה תקל על רש"ת לגבות מכל מונית מס נסיעות. ובפשטות: האפליקציה תייקר את הנסיעה שאותה מתיימר רש"ת להוזיל. ואיך תייר נטול טלפון ישראלי המגיע לישראל אמור להשיג מונית?

הפשע השני הוא שהזוכה צריך להיות בעל תחנת מוניות עם 50 מוניות לפחות. למה? ככה! בטח במטרה לסייע לעסקים קטנים.
המכרז המושחת הזה יגיע כנראה לבית המשפט. אבל אף אחד לא שואל את השאלה החשובה מכל: מי בכלל צריך מכרז?

הנה חלופה אנרכיסטית למכרז הנלוז: כל בעל רישיון למונית יוכל לאסוף נוסעים משדה התעופה. לא צריך לחייב שימוש באפליקציה אבל מי שרוצה – שיתברך. לא צריך לשלם לרש"ת עבור השרות הזה. ומה המחיר? שמשרד התחבורה ייקבע מחיר מירבי – אם זה חשוב לו. אבל גם זה מיותר. למה מחיר לחם מקמח מלא ואורז יהיו נטולי יד שלטונית ומחיר מונית דורש פיקוח? 

מאה מוניות יפרחו ציווה מאו דזה דונג - ובפעם הזו צדק לחלוטין.


שתפו: