העיסה של כחלון



מירב ארלוזורוב מעיתון "הארץ" דיווחה לקוראיה כי יש ספק באשר לחוקיות תכנית "נטו משפחה" שהנפיק שר האוצר לפני כשבוע.  לדעתה אין ספק כי התכנית מנוגדת לרוח החוק. הדיון הפורמליסטי, שבוודאי יעניין עורכי דין תאבי ליטיגזציה, הוא הבעיה הקטנה בעיסה שרקח שר האוצר.


התכנית מתחלקת לשני חלקים כמעט שווים במונחי כסף. כ  - 2.5 מיליארד שקל הטבת מס בצורת תוספת נקודות זיכוי להורים לילדים קטנים. ועוד כ -2.5 מיליארד שקל בהגדלת הוצאות הממשלה לסבסוד צהרונים, בהגדלת הסובסידיה לעובדים בשכר נמוך ועוד.

המימון לחלק הראשון אמור לבוא מ"עודפי הכנסה" שנרשמו ברביע הראשון של השנה. הבעיה בעניין הזה  היא שאין "עודפי הכנסה" באיזה שהוא מובן מקובל לשימוש בצמד המילים הזה. כאשר אומרים שלממשלה יש עודף הכנסה הכוונה היא שיש לה יותר הכנסות מהוצאות. ובכן, זה לא המצב.
מה המצב? שלממשלה יש יותר הכנסות משהיא חזתה, אבל פחות מהוצאותיה המתוכננות. חיזוי כלכלי די דומה לאסטרולוגיה, אבל הרבה פחות משעשע. הוא מדויק כמו מבנה של גל המתנפץ לחוף הים. בקיצור: הוא משאלת לב. תמיד, וטוב לחזור על זה – תמיד, התחזית לא נכונה.

עכשיו תחשבו על ממשלה זדונית. היא תתכנן תקציב עם הכנסות מאוד נמוכות. ואז, לפתע, יהיו יותר הכנסות מהתחזית. אותה ממשלה תחלק "עודפי הכנסות" בהקלות מס לבעלי הכנסה בינונית ומעלה (כפי שנעשה עתה). ובראבו: יש "כלכלה נכונה".

מאיפה הכסף, ולאן?

לממשלה יש גירעון ויהיה גירעון. לכן הממשלה תיאלץ לקחת הלוואה כדי לממן את המהלך. זה עניין שבמהותו הוא מס על ילדים וצעירים אחרים כי הם אלה שיצטרכו לשלם את הריבית על ההלוואה הזו כאשר יגיע מועד פרעונה.
כמו כל הטבת מס גם זו נותנת כסף למי שמשלם מס בלבד.  כמחצית מתושבי המדינה העובדים אינם משלמים מס (הכנסתם נמוכה מהסף שממנו משלמים מס הכנסה), משמעות המהלך – אם תאשר אותו הכנסת – היא שאותה מחצית לא תיהנה ממנה.
בין הדוגמאות שהביא האוצר כדי להמחיש עד כמה הוא מיטיב עם המשפחות נכללו שתיים: משפחה אחת שלה הכנסה ברוטו של 20,000 שקל לחודש והשנייה שהכנסתה 30,000 שקל לחודש. ומה עם אלה שמתחת לסכומים החביבים האלה?
לכן כאשר כחלון אומר שהוא מסייע למשפחה הוא מטעה. הוא מסייע רק למחצית מהמשפחות. אולי ראוי לכנות את התכנית "חצי נטו למשפחה".

איפה הילד

הרעיון בנקודת הזיכוי הנוספת הוא עזרה בגין ילדים קטנים. נתעלם עתה מהחצי שלא נהנה מההטבה ונתמקד במחצית העשירה יותר. מה זה נותן לילדים? התשובה: לא ברור.
כי תוספת ההכנסה נטו ניתנת להורים. וכלל לא ברור על מה הם יוציאו את הכסף. וברור  שלא בטוח שהם יוציאו אותו על ילדיהם. ובטח בריבוע שלא ברור שהכסף ילך לילדים הקטנים דווקא. זו מתנה להורים. ויש הורים שיקבלו את התוספת וייעדו אותה לילדיהם. ויש שלא.

אוי ויי. אז מה אפשר לעשות?

מתברר שזה הכי קל בעולם. נותנים לילדים שירותים בעין. שכל צהרון יתן לילדים עוד שעת משחק. שבגני ילדים תהיה עוד סייעת. מגוון האפשרויות ענק. כחלון בחר שלא לתת לילדים.
בעניין הזה הוא עיקבי. גם תכנית החיסכון של קיצבת ילדים לוקה באותה מחלה. בתכנית הזו הממשלה חוסכת עבור כל ילד כסף שאותו הוא יקבל בגיל 18. כלומר כאשר הוא כבר לא ילד.
ולא יעזור לכל חובבי כחלון: אין מחקר בחינוך שלא מצביע על כך שההשקעה בילדים קטנים היא המוצלחת ביותר. כחלון בעיסתו ברח ממה שטוב לילדים.




שתפו: