וירוס ואנטי וירוס

 בשבועות האחרונים התרבו הפגנות  של חרדים, לכאורה נגד גיוסם לצבא. אלא שבכדי לקבל את הפטור מהצבא יש להתייצב בלשכת הגיוס. חובבי הרב החרדי שמואל אוירבך הפגינו לא נגד הגיוס, אלא בעד פטור מהצורך לבקש פטור.                                   
 

העניין המשעשע הזה לא היה ראוי לאיזכור אלמלא תגובתו העצבנית של שר הביטחון, אביגדור ליברמן. הוא – שותף מלא לאפליית הציבור החילוני בגיוס לצבא – הציע לבחון הפסקת מימון ציבורי לישיבות המתנהלות ברוח ערכי אוירבך. בצביעות אופיינית, ליברמן הסתפק בפטפטת ולא עשה דבר.

האם ראוי לעצור תקציבים לגופים "פורעי חוק"?

בואו נבחן חיסון ילדים, כמשל.

על יעילות חיסון כנגד מחלות וירליות מדבקות אין מחלוקת. אמנם לא לכל וירוס יש אנטי וירוס וראו מה שקורה סביב חיסון נגד שפעת. אבל יש שורה של מחלות קטלניות שכמעט ונכחדו כתוצאה מחיסון. חצבת, שיתוק ילדים, חזרת ועוד הרבה. מחקר שהתפרסם לאחרונה מטפל בכמה מחלות שעדיין בועטות: שעלת, טטנוס, דיפטריה, פפילומה וכמובן שפעת.
הממצאים לגבי החיסונים החדשים, והמומלצים לנוער ולא לתינוקות, מצביעים על הצלחה ברמה גבוהה. המחקר בדק את שיעורי התחלואה בין מדינות (בארה"ב) בהן יש חובת חיסון כתנאי ללימודי תיכון לבין מדינות שבהן אין חובה כזו. והנה מה שמאפיין את כל הנתונים בתחום הזה: שיעורי התחלואה יורדים, ובהרבה, במקומות בהן החיסון הוא חובה. אך תמיד שיעורי התחלואה יורדים בשיעור גבוה יותר משיעור המתחסנים. איך זה שגם מי שאינו מתחסן מצליח שלא לחלות?

הנוסע החופשי

ההסבר פשוט ומוכר לרבים העוסקים בתחום: הסיכוי להידבק במחלה תלוי במספר החולים שסביבנו. אם יש הרבה חולים, הסיכוי של כל השאר לחלות – גדול. אם יש מעט חולים – קשה יותר להידבק, ולחלות.
בכלכלה קוראים לזה אפקט הנוסע החופשי (free rider). מה הסיכוי לנסוע באוטובוס בלי לשלם - ולהיתפס? למי שנוסע באוטובוס אחת לשבוע הסיכוי אמנם קטן אבל הנזק – בקנס הצפוי למקרה שהקונדוקטור מגיע – גדול. למי שנוסע כל יום באוטובוס החשבון שונה. וככל שמרבים לנסוע – יותר כדאי להיות נוסע חופשי. כלומר לא להתחסן מפני הקנס בגין אי תשלום.

פעם התפשטה שמועה ולפיה מי שמתחסן נגד חצבת מגדיל את הסיכוי שילדו יהיה אוטיסט. דווקא החרדים האמינו להבל הזה (מה כבר אפשר לצפות ממי שמאמין שיש עונש למי שאוכל עוף קייב, ואין עונש למי שאוכל עוף חמוץ-מתוק). התוצאה, כמקובל, אחרה לבוא: שיעורי התחלואה בחצבת גדלו אצל החרדים שאף חיים בגיטאות משלהם. אבל הם לא המזיקים היחידים. יש קבוצות גם בקרב חילוניים המתנגדים להתערבות החיסונית. סוג של טבעונות מהול בהסתברות – זעירה אמנם - שגם מתחסנים עלולים ללקות במחלה.

העונשים המתבקשים

ברור מכאן שמי שאינו מתחסן לא רק מגדיל את סיכוייו לחלות אלא גם את סיכויי הזולת. מה שמעורר את השאלה מהו העונש הראוי למי שאינו מחסן את ילדיו כאמור בחוק? מה העונש הראוי לישיבה של אויערבך?
יש מקומות שבהם שוללים קיצבות ילדים והטבות מס ממי שאינו מחסן את ילדיו. ובארה"ב אסרו כאמור קבלת ילדים לא מחוסנים לבתי ספר (ראו סקירה באתר הכנסת). 

האם אפשר ללמוד ממשל הלא מתחסן על נמשל הלא מתגייס?

ברמה האישית, בוודאי שכן. והדרך לכך לא מורכבת: שוללים משר הביטחון את הסמכות לתת פטור מגיוס. ואז או שמבטלים גיוס חובה או שמשמרים אותו וקונסים בשלילת הטבות ציבוריות את העריקים כולם. לכן, מר ליברמן, אל תיתן לחרדים פטור, ואז יהיה טעם להטיל קנס על המתחמקים. (ולמי שתוהה: ליברמן כקודמיו אינו פוטר ערבים משרות צבאי. הוא כלל לא מחייב אותם להתייצב בלשכות הגיוס – בדיוק מה שחבורת נאמני אוירבך רוצה).

ברמה האירגונית שר הביטחון צודק לחלוטין. צריך לשלול מישיבות נאמני אוירבך מימון ציבורי. בדיוק כמו גם מכל אירגון שפוגע בבני אדם. למשל, צבא הגנה לישראל, השב"כ, משטרת ישראל.



שתפו: