כלכלת הג'וקים



לא מכבר קיבלתי מכתב מקורא המבקש התייחס לתופעה  שנראתה לו תמוהה. בפירסומי האירגון לשיתוף פעולה כלכלי (OECD) בנוגע לישראל מופיעה שורה ובה מעין אזהרה כי הנתונים אינם כוללים את מה שקורה במזרח ירושלים, בהתנחלויות בגדה המערבית ובגולן. הקורא לא מצא מדינה אחרת שה OECD מתייחס אליה בצורה כזו.

אנטישמיות?

נשים לרגע בצד את מזרח ירושלים והגולן שעליהם הוחל החוק הישראלי. מה פתאום נתוני ישראל כוללים את עפרה וקרית ארבע ושאר ההתנחלויות בגדה? הרי אלה, גם לפי החוק הישראלי, אינם ישראל. כי עליהם לא הוחל החוק.

איפה זה ישראל?

כאשר ישראל ביקשה להתקבל ל -  OECDהיא נשאלה על גבולותיה. התשובה היתה מגומגמת, ודומה במהותה לתשובת ישראל לאיחוד האירופי באשר למוצרים מההתנחלויות. ישראל לא סיפחה את ההתנחלויות אך דורשת מהעולם שיתייחס אליהן כעל חלק מישראל.

את השטות הזו ה OECD לא קנה. וכמובן לא קנה את סיפוח מזרח ירושלים והגולן – עניין שלא מוכר על ידי אף מדינה. ובקיצור: הארגון דרש מישראל לספק נתונים על ישראל בגבולות 67'. חשוב לזכור כי בכך הכיר הארגון בירושלים המערבית כחלק מישראל – מה שאף מדינה אירופית אינה מכירה בו.

שלמה יצחקי מתנדב

ואז עלתה השאלה איך מפרידים את הנתונים. לישראל, שכאמור התנגדה להפרדה, היתה דילמה: האם להפריד את הנתונים בעצמה (ובכך להודות דה פקטו אם לא דה יורה שאלה שטחים כבושים) או לתת לגוף חיצוני לעשות כן. ומי יודע מה יעשה גוף כזה בעתיד. אולי יוציא את שכונת אבו טור מירושלים המערבית ויאחד אותה עם אחותה המזרחית. ובית צפפה גם?
אז ישראל התנדבה לעשות את עבודת ההפרדה והמשימה הוטלה על הסטטיסטיקן הממשלתי דאז, שלמה יצחקי. בדיוק כפי שהתנדבה לשלם את מלוא המכס על  מוצרים מההתנחלויות הנכנסים לאירופה, ובכך לסמן אותם. אז מי שנושא באחריות להערה של ה – OECD זו ישראל עצמה.
האם הנתונים מהימנים? זו כבר שאלה אחרת. סביר מאוד שנתוני הדמוגרפיה מדוייקים. כל השאר? ספק גדול.

מע"מ על מניות

לא מכבר פירסם משרד הכלכלן הראשי של האוצר מידע על הטבות המס. הנה מה שכתבו יואל נווה וצוותו: "הטבות המס לשנת 2016 יסתכמו, על-פי התחזית, בכ-51.5 מיליארד ש"ח, שהם כ 19% מהכנסות המדינה ממסים או כ-4.3 אחוזי תוצר. הטבות המס מוגדרות כהפסד הכנסות, הנובע מפטוֹרים או מהנחות במסים, הניתנים לקבוצות שונות של אזרחים או לסוגים שונים של פעילות כלכלית. הטבות המס מסבכות את מערכת המס, מטיבות עם המיעוט על חשבון הרוב ומזמינות  שתדלנות ולחצים של אינטרסנטים על מקבלי ההחלטות. לכן היה עדיף לבטל את הטבות המס ובכסף שיתפנה להוריד את שיעורי המס לכלל האוכלוסייה."

אז משרד האוצר בעד ביטול הטבות המס? מי שקורא כפשוטות את מה שכתוב מבין שכן. אבל מי שנכנס לקישקעס של המסמך מגלה שמשרד האוצר בחר שלא לכלול הטבות מסויימות ברשימת ה – 51 מיליארד שלו. ולא במקרה. הנה כמה דוגמאות:

מע"מ על יבוא שירותי תיירות. כאשר כל אחד מאיתנו קונה מכונית או בורג או כל מוצר מיובא  אנחנו חייבים לשלם מע"מ כמו על כל מוצר אחר. כלומר למעט אלה שברשימת פטורי המס שמשרד האוצר מציע לבטל. ברשימה של האוצר מופיע המע"מ (שאיננו) על ירקות ופירות טריים. וכן מופיע המע"מ (שאיננו) על קניות באילת. מה עם המע"מ על יבוא שירותי תיירות? את זה שכחו באוצר. למה? ככה.

מיסוי מניות. כאשר אנחנו קונים נכסים, כמו דירות חדשות ומכוניות חדשות, אנחנו מחוייבים במע"מ. אבל מה בדבר המע"מ על מניות חדשות? לא רק שאין מע"מ אלא האין-מע"מ הזה לא נמצא ברשימה של הטבות המס שמשרד האוצר פירסם. ואם אנחנו בעניין הזה אז מי שקונה דירה חייב במס רכישה. מה בדבר הפטור ממס רכישה על מניות? שכחו אותו בבוידעם. למה? ככה.

מדוע הטבת המס שמקבל נכה ברישוי רכב (190 מיליון שקל לשנה) רשומה ואלו ש"נשכחו" (לפחות 10 מיליארד שקל)  – לא? מה שברור הוא במקרה הזה,  שנתוני האוצר הם שקריים בעליל.

הג'וקים מרימים ראש

בשבוע שעבר פירסמה החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בואינג'ו דו"ח ראשוני על "יחס חוב-תוצר". על פי הערכתה היחס הזה אמור להגיע ל 64.9%. שר האוצר, משה כחלון, אמר כי "מדובר בהישג לכלכלת ישראל. שיעור יחס חוב לתוצר אשר יורד בצורה כה משמעותית הוא תוצאה ישירה לניהול אחראי של הכלכלה הישראלית. התוצאה הזו מוכיחה שניתן לשמור על חוסנה של הכלכלה אבל גם על חוסנם הכלכלי של האזרחים. הורדת נטל החוב והפחתת הוצאות הריבית יאפשרו לנו להגדיל תקציבים לחינוך, בריאות, רווחה וביטחון לטובת אזרחי ישראל."

לכאורה כל מילה אמת. אבל מי שנכנס לקישקעס של הסיפור יודע כי מדובר בשקר.

נניח שנעשתה בדיקה על יחס ג'וקים לשטח דירות. בבדיקה נמצא כי בדירתכם היחס הזה ירד. פעם היחס היה 3% ועתה הוא 2%. האם אתם מרוצים? עכשיו נעשה את התרגיל המחשבתי הבא: בשנת המדידה שטח הדירה שלכם גדל בעוד חדר – 10 מטר רבוע המהווים 15% משטח הדירה שלכם. לעומת זאת מספר הג'וקים עלה ב - 10%. יחס ג'וקים-דירה ירד.
אם מאמינים לשטויות של עבאדי-כחלון, מצבכם השתפר וניהלתם את המערכה נגד הג'וקים בצורה "אחראית" ועכשיו אתם יותר "חסונים".

זה הבבל"ת. בפועל יש לכם יותר ג'וקים בבית.

מה שיפה בתחשיב של עבאדי ובפטפטת של כחלון הוא ששניהם "שכחו" לציין מהו החוב. הם שכחו לכתוב כמה ג'וקים יש בבית. אז למען אלה שזה בכל זאת מעניין אותם הנה הממצאים: ב – 2014 היו לנו 729 מיליארד ג'וקים בדירה. ב – 2015 היו לנו 743 מיליארד ג'וקים. אבל מה? יחס ג'וק-דירה  ירד.

נחמה, לא?




שתפו: