בין אתונה וירושלים



צרכני התקשורת עלולים להתבלבל. מצד אחד יש בחשאי (או אין) משא ומתן בין ממשלות בגוש היורו לבין ממשלת יוון. מצד שני עד סוף השבוע שעבר המשיך הבנק המרכזי האירופי להזרים כסף לבנקים יווניים. אך שלשום הודיע הבנק המרכזי האירופי – זה שמנפיק ומזרים את מטבע היורו –שהוא מפסיק את ההזרמה משום שלטענתו הגיע לגבול העליון של סיוע החירום למערכת הבנקאות היוונית, אך לא עשה כל מהלך להגדיל את תקרת הסיוע. ממשלת יוון, בתגובה, סגרה את הבנקים לשבוע. ביום ראשון ייערך ביוון משאל עם האם לקבל את תכנית הצנע בתמורה לסיוע הכספי.

שני הדברים לא אמורים להיות קשורים. נניח, לשם הדגמה, שממשלת ישראל לא תשלם חוב למישהו. האם בנק ישראל – המנפיק ומזרים שקלים – יפסיק להזרים כספים לבנקים? ברור שלא. נניח שממשלת בריטניה לא תשלם חוב לקרן המטבע הבינלאומית, מהלך שיוון עושה היום עם חוב של 1.6 מיליארד יורו. האם הבנק המרכזי הבריטי לא יספק כסף לבנקים אנגליים? ברור שלא יהיה כדבר הזה.

זו האידיאולוגיה, טמבל

אז מדוע הבנק המרכזי האירופי נוהג כך? מה שקורה איננו מקרי.  וזה קורה על אף סכנת אפקט הדומינו בעקבות המהומה הפיננסית שתהיה לא רק באתונה אלא גם במדריד ובפרנקפורט.

ברוב המדינות הבנק מרכזי הוא עצמאי. יש ויכוח אם זה חשוב כלכלית או לא. מצדדי העצמאות הסבירו כי היא חיונית כדי למנוע הטייה פוליטית של הבנק המרכזי. והנה, בדיוק בגלל הטייה פוליטית, הבנק המרכזי האירופי עושה עתה ליוון את מה שרוצות ממשלות אירופה.

איך זה שבנק מרכזי מוותר, למעשה, על עצמאותו ועל תפקידו? כי מה שמתחולל סביב יוון הוא עניין אידיאולוגי. מדינות אירופה, הנשלטות בידי ממשלות מהימין, מבקשות למגר את השמאל שניצח בבחירות האחרונות ביוון, ואולי אף ינצח בבחירות הצפויות השנה בספרד. ראשי הבנק המרכזי האירופי משתתפים בקרב האידיאולוגי הזה לצד ממשלות הימין. ולמען האידיאולוגיה הזו מוכן הבנק המרכזי לבגוד בדבר העיקרי שלשמו מוקם בנק מרכזי – להיות החסם האחרון בפני פשיטת רגל הנובעת מבהלת מטבע.

כי זאת לדעת: אף בנק, גדול ככל שיהיה, לא מסוגל לעמוד מול דרישות מפקידים לקבל את כספם. כל בנק מחזיק מזומנים בשיעור של בערך 3% מהכסף שהופקד אצלו. כל השאר מושקע, לרוב, בהלוואות או בנדל"ן. אין כל דרך שבנק יוכל לעמוד בדרישת רוב המפקידים לכספם. בשביל זה יש בנק מרכזי.

את מי כן הצילו

וכך הבנק המרכזי האנגלי הציל מפקידים בבנק נורת'רן רוק שלקוחותיו  "פשטו" עליו ב -  2007. וכך הבנק המרכזי האמריקאי הציל מפקידים בעשרות בנקים שהתמוטטו בעת ההיא. בנק ישראל הציל מפקידים בבנק למסחר שהתמוטט ב - 2002. לכן בנק מרכזי מכונה "המושיע האחרון".

עצירת הזרמת כסף לבנקים ביוון היא מעילה של ראשי הבנק המרכזי האירופי בתפקיד הקריטי הזה.  הבנק המרכזי האירופי אמור להציל מפקידים בכל מדינה החברה בגוש היורו.

המעילה באמון המפקידים היא אות לבנקים מרכזיים בכל העולם. זו גם נורה אדומה לכל מפקיד: שנדע כולנו כי בהינתן נסיבות פוליטיות מסויימות הבנק המרכזי ימעל בתפקידו. ואם הנגידה לא מתנערת מהמעילה של חבריה, אנחנו בבעיה.

לכן כדאי לשקול לברוח, לפחות חלקית. לאן לברוח? עקרונית כל בנק מרכזי לומד עתה שמותר לבגוד.  אבל הסיכוי שזה יקרה למפקידים בארה"ב, בגרמניה, בצרפת ובאנגליה הוא הקטן ביותר.

(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 30.6.2015)
שתפו: