לקח גרמני


האיחוד האירופי יכול להמשיך במדיניות הקשוחה כלפי יוון ולמוטט גם את ממשלת השמאל, אחרי שמוטט את ממשלת הימין המתון. לחילופין הוא יכול, להפיק לקח ממה שנהגו לפני מאה שנה.

אחרי מלחמת העולם הראשונה הטילה הקואליציה המנצחת על גרמניה  לשלם פיצויים. גרמניה, הרוסה מהמלחמה, לא יכלה לעמוד בדרישת התשלום של המנצחים ואלה נאלצו או להתגמש ולתת לגרמניה זמן כדי להשתקם ולשלם כשכלכלתה תבריא, או להמשיך ללחוץ על המובסים לשלם מיד. הסוף ידוע: אחרי 15 שנה עלתה מפלגתו של  היטלר לשלטון.

הישראלי הממוצע לומד ויודע כי אי שם אחרי מלחמת העולם הראשונה צמחה בגרמניה מפלגה נאצית שראתה בגרמנים גזע עליון וביהודים חומר  למשרפות. נוח לנו, לישראלים, לפטם את עצמנו בהשקפה המוטעית כאילו הנאציזם הוא תופעה ייחודית לגרמנים וליהודים. השואה היא שלנו, ושאף אחד לא יבלבל לנו את המוח.

הנשיא ריבלין, בנאום באו"ם, הוא מהיחידים שמביעים עמדה  אחרת. דווקא ביום השואה (היהודי) טרח הנשיא להזכיר גם את השואה הארמנית. אם גרמניה וצרפת ימשיכו במדיניותן ההרסנית כלפי יוון, ושאר אירופה תמשיך להתכופף לפני הלחץ הגרמני-צרפתי, יוחלף שלטון השמאל ביוון בניאו נאצים.

ההגנה על הבנקאים

את לקחי מלחמ"ע הראשונה למדו מנצחי מלחמת העולם השנייה. על גרמניה לא הוטלו פיצויים. להפך, בתכנית מארשל, המנצחים העניקו סיוע נדיב למנוצחת ומאז הפכה גרמניה להצלחה כלכלית ופוליטית.

בנקים גרמנים וצרפתים היו המממנים העיקריים של ממשלות הימין ביוון  שהנהיגו מדיניות כלכלית פזרנית וחסרת אחריות. מימדי ההפקרות התבררו רק כשממשלת הימין הופלה והמרכז-שמאל עלה לשלטון. מאז, יותר מעשור, יוון מתקשה להשתקם. בשל נטל התשלומים.

אילו היתה יוון חייבת את הכסף לממשלות גרמניה וצרפת, בעיית התשלום אפשר והיתה נפתרת. אלא שהחוב הוא לגופים פרטיים, לבנקים. ואין כמו שמירה על פיננסיירים כדי להניע ממשלות. וכך בטירוף בנקאי עושות צרפת וגרמניה ליוון בדיוק את מה שעשו מי שניצחו במלחמת העולם הראשונה - הטילו ריבית נשך על גרמניה והצמיחו בכך את המפלגה הנאצית.

סעודיה כמשל

יוון צריכה לשלם. אבל מי שמשית עונש כלכלי על פושט רגל - וזה מה שהבנקים והממשלות שלהם עשו, צריך לאפשר לנענש להרוויח די כדי שיוכל לעמוד בתשלום חובותיו. מה שגרמניה וצרפת עושים ליוון הוא עונש נוסח סעודיה לגנב: לקטוע לו את היד. וממה קטוע היד אמור להתפרנס? ואם לא יתפרנס, ולא יחזיר את חובו, הריבית תצמח והחוב יתנפח – ובגרמניה של אחרי מלחמת העולם הראשונה כבר היינו.

בבחירות ביוון בשבוע שעבר ניצחה מפלגת שמאל שבלשון ציורית מבקשת שלא יקטעו לה את היד. נכון, אולי לא מגיע להם סיוע כפי שקיבלה גרמניה שהפסידה במלחמת העולם השנייה. אבל את השמאל היווני קל להפיל. קואליציה פיננסית עולמית תעשה ליוון בית ספר. ומה נקבל? את הניאו-נאצים. שווה?

גם אנחנו לא למדנו דבר. כל פעם שהרשות הפלסטינית מעצבנת את ממשלת ישראל, הממשלה מטילה עליה קנס כספי. מה יוצא מזה? זה עוזר רק לחמאס בגיבוי סעודי/איראני/קטארי.

להטיל מס על מדינה עניה שקועה בחובות כדי לספק את תאוות הבצע של בנקאים חסרי אחריות זה להבטיח את מותה. זה הלקח מהעונש שהוטל על גרמניה אחרי מלחמ"ע הראשונה. מה שגרמניה מנסה לעשות ליוון זה כמו להטיל מס על עניים: לא מוסרי, אידיוטי ומסוכן.

(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב- 3.2.2015)
שתפו: