עורו המזרחים (ב)



חומר הבערה האחרון שמלבה את הדיון ביחסי העדות בישראל, היה פירסום פרוטוקלים מימי הפגנות וואדי סאליב,  בסוף שנות ה – 50' – מה שנחשב למרד המזרחי הראשון נגד האליטה האשכנזית. בפרוטוקולים מתבטאים שרי הממשלה נגד המזרחיים כמעט באותה לשון ששרי היום, מהליכוד וימינה, מתבטאים כלפי ערבים.


הוויכוח על אפליית מזרחיים חי, נושם ובועט על אף שהעדה היהודית- מזרחית היא היום, הקטנה מבין עדות תושבי ישראל כפי שסופרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מי שקורא את אתר "העוקץ" – מהטובים במקומותינו – עשוי לחשוב שאירועי וואדי סאליב מתרחשים בימינו.  מרכז אדווה, בדו"ח האחרון שלו, הראה שפער השכר בין יהודים אשכנזים למזרחיים הוא 33%. כשסופרים  פרופסורים באקדמיה מוצאים מיעוט קטן ממוצא מזרחי, וזו גם תמונת המצב בקרב רופאים.

ממצאי החוקרים

חיים פרשטמן ואורי גניזי מאוניברסיטת תל אביב הראו במחקר שחוסר אמון כלפי מזרחיים רווח גם בקרב המזרחיים עצמם. והגדילו יונה רובינשטיין ודרור ברנר שמצאו כי עו"ד  ענבל רבינוביץ (שנולדה בוזגלו ונישאה לרבינוביץ) משתכרת יותר מעו"ד ענבל בוזגלו (שנולדה רבינוביץ ונישאה לבוזגלו). ללמדנו כי די בשם מזרחי כדי לייצר פערי הכנסה.

 ההשוואות נעשו בין יהודים אשכנזים למזרחיים. אין ויכוח שהקבוצה הכי מופלית לרעה היא הערבים בישראל. אותו דו"ח אדווה ציין כי "הכנסתם של שכירים עירוניים מזרחים (ילידי ישראל לאב יליד אסיה או אפריקה) עלתה במהלך העשור האחרון, מ -5% מתחת לממוצע ל-7% מעל לממוצע. לעומת זאת, ההכנסה החודשית של שכירים עירוניים ערבים ירדה ל-33% מתחת לממוצע, לאחר שב-2004 כבר הגיעה ל-25% מתחת לממוצע."

בתי הספר לרפואה כזירה לאפליה


אם כך אולי ההשוואה הנכונה למדידת האפליה היא בין יהודים מזרחיים לבין ערבים? ולא סתם השוואה אלא במקום הכי יוקרתי ושהכי קשה להתקבל אליו – בתי הספר לרפואה. האליטה האשכנזית השולטת אמורה לצ'פר את בניה , להדיר בעדינות מזרחיים, ולבעוט חזק בערבים המבקשים ללמוד רפואה.

מתברר שהאשכנזים לא מתאמצים לעזור לבני עדתם. שיעור האשכנזים בגילאי 20 – 30 בבתי הספר לרפואה תואם את חלקם באוכלוסייה. מה שמפתיע הוא שחלקם של הסטודנטים לרפואה ממוצא ערבי תואם אף הוא את חלקם באוכלוסייה - חמישית. חלקם של מי קטן יותר, ומשמעותית? המזרחיים. מי אלה שגדול יותר? ישראלים יהודים דור שלישי ויותר שמוצאם לא נמדד.

 דרישות הכניסה לבתי הספר לרפואה מורכבות מציוני בגרות, פסיכומטרי וראיונות. ציוני הפסיכומטרי של הערבים המבקשים להיות רופאים הם במרחק 11 נקודות מהממוצע היהודי, בהשוואה לפער של 85 נקודות בקרב כלל הסטודנטים. יש פה, מתברר, אליטה (הורים לילדים עם פסיכומטרי 680 ויותר) ערבית שדוחפת ילדיה למקום היוקרתי הזה.
 על ראיונות הקבלה, מדווחים המתמצאים, שהם מיועדים למנוע כניסה של יותר סטודנטים ערבים. ועל אף המכשולים -  מצליחים הערבים, אבל לא היהודים המזרחיים, להגיע למעמד הנכסף -  רופא.

האמא הערביה

אם הקבוצה הכי מופלית לרעה – הערבית - מצליחה, מה מסביר את המספר הקטן יחסית של מזרחיים? מומחים לסטטיסטיקה אומרים, בהעדר הסבר אחר, שהאמא הערבייה נוהגת כמו האמא היהודיה בגולת אשכנז  – דוחפת ומתמרצת. והאמא היהודיה המזרחית? מה עליה?

הסברי סבתא שכאלה אולי נכונים ואולי לא. אבל המספרים של תלמידי רפואה בישראל מערערים את טענת האפלייה כלפי מזרחיים. מה שלא מפריע לאליטה המזרחית לדבוק בשיח הקיפוח.
2.3.2014
 (המאמר פורסם ב"ידיעות אחרונות" ביום 11.3.2014)
שתפו: