קישגוש

כמה הארות על הבחירות לכנסת
א.    היתה יממה, מתום הבחירות ופירסום מדגמי ערוצי הטלוויזיה, ועד אמש, שבמהלכה התברברו המומחים לדבר פוליטיקה  סביב "השיוויון" ו"הגוש החוסם". כאילו שיש בחיים הפוליטיים שלנו גוש ימין ובראשו בנימין נתניהו מהליכוד, וגוש שמאל-מרכז שבבחירות התברר שבראשו עומד יאיר לפיד (ולא שלי ימינוביץ').




אז זהו, שאין. ולא רק שאין, גם לא היה.
ראו מה קרה. מיד עם התפרסם תוצאות הבחירות יצאה ימינוביץ' בהצעה מפתה: שלפיד יהיה ראש ממשלה. היא, כמה נדיב מצידה, אפילו הסכימה לעזור לו במעשה המרכבה. לקח ללפיד החביב כמה שעות עד שיצא מהבית ואמר – לא.
די נדיר בפוליטיקה שמציעים למישהו להיות ראש ממשלה, והוא מסרב. הוא אפילו מסרב לנסות. הוא אפילו לא נותן לימינוביץ' הזדמנות לנסות לסדר לו את זה. למה?
בדיוק מאותה סיבה שימינוביץ' חתמה על הסכם עודפים עם לפיד ולא עם מרצ. כי מרצ זה באמת שמאל ואילו יש עתיד, קדימה והתנועה הם באמת ימין. אם כי יש הבדל בין הימין של נתניהו לבין הימין של המרכז.
נתניהו הוא ימין שקוף. פעם אחת, בנאום בר אילן שלו, הוא התמרכז  - כלומר שיקר – ומלמל משהו על "שתי מדינות ובתנאי..". אבל הקטע הזה מהנאום לא נכלל במצע הליכוד וראשי הליכוד התנערו ממנו במערכת הבחירות. זה ימין שקוף.
ויש ימין מעומעם הנקרא מרכז. הימין המעומעם אוהב לעבוד בעיניים. בעיקר על השכנים הערבים אבל גם על האמריקאים והאירופים וגם על תושבי ישראל. המרכז "בעד הסדר מדיני" – הסיסמא של התנועה. עכשיו מתרוצצת גירסה אפילו יותר עמומה  של הימין הממורכז: "מו"מ עם הפלסטינים" ועל זה אפילו החבר בנט מוכן לחתום. אבל בנט, לשיבחו ייאמר, שקוף: הוא בעד מו"מ (כמו נתניהו) אבל הוא ממש נגד שתי מדינות (כמו נתניהו). לעומת זאת המרכז בעד שתי מדינות ובלבד שהמדינה השנייה תהיה משהו שאף פלסטיני לא יסכים לו. אלה ואלה  אותו הדבר.
במה ימינוביץ' שונה מהם? היא ומפלגתה אימצו את המצע הכלכלי של מרצ, בעוד שהמצע הכלכלי של המרכז זהה פחות או יותר  למדיניות ממשלת נתניהו. בין לפיד, נתניהו ובנט אין כל ויכוח כלכלי. והאמת היא שאלמלא יחימוביץ' בעצמה, מרב מיכאלי ואולי עוד אחד מהח"כים החדשים של המפלגה – גם לעבודה אין ויכוח של ממש עם הימין הכלכלי. בתחום המדיני אין לימינוביץ' עצמה כל ויכוח מדיני עם הימין השקוף.
מה שמביא למסקנה שלא היה ולא יהיה בלוק חוסם. בין השמאל והמרכז (שהוא ימין מעומעם) אין כל שותפות של ממש.
ב.     מה שמפתיע הוא העמדה של חד"ש ומרצ. שתי המפלגות האלה, השמאל היחיד שיושב בכנסת, שיחק את משחק ה"בלוק החוסם". כאשר ימינוביץ', בטריק זול, הפכה את עורה והודיעה כי לא תצטרף לממשלת נתניהו, הם היו צריכים לומר שאין להם כל דבר משותף עם הימין המעומעם וכבעלי עמדות שמאליות אין  רואים כל טעם לבחור בין ימין שקוף  לימין מעומעם. הבחירה היא בין שמאל וימין בלבד. אלא ששתי המפלגות נתנו גיבוי להצהרה של ימינוביץ'. וגם באותה יממה אומללה – מתום ההצבעה ועד שלפיד גאל את האמת משקר "גוש שמאל-מרכז" – לא התנערו מיחימוביץ'  וחבריה מקרב המנתחים הפוליטיים. לבלוף הזה היו שותפות גם שתי המפלגות הערביות.
 זאת כאשר כל ארבע המפלגות האלה יודעות היטב  שאף אחד מהימין המעומעם לא סופר אותן באמת. הן רק משמשות כלי ניגוח נגד הימין השקוף ותורמות למשחק התקשורתי שבו יש לכאורה קרב גלדיאטורים בין הימין לשמאל-מרכז. קרב שלא היה ולא הווה.
ג.      בימים הראשונים שלאחר הבחירות נוצר רושם כאילו לפיד ובנט ניצחו את הבחירות האלה. הם לא. אפילו לא  מבחינה חשבונאית.  הימין השקוף איבד כ – 7 מנדטים ואלה התפזרו בין אגודת ישראל, מרצ,  הימין המעומעם והעבודה. מבחינה מהותית הימין המעומעם ("המרכז") גדל לכל היותר ב – 5%. קחו את מה שהעבודה וקדימה קיבלו בכנסת ה – 18 והשוו עם מה שהעבודה, קדימה, התנועה ויש עתיד קיבלו כעת – תקבלו מספר קרוב מאוד.  מה שמלמד רק על דבר אחד: שיש בישראל כשליש מהמצביעים שאוהבים ימין משקר על פני ימין שקוף.
ד.     לכן, הנה ההימור שלי: קל מאוד להקים ממשלה - והיא תהיה ימנית. ואם יש מה שיקשה על המשימה הזו הוא רק הוויכוח המילולי על גבולות השקר. בעניין הזה, שוב הימור, הימין השקוף ישמח להצטרף למסכת שקר המו"מ המדיני כדי להמשיך את ההונאה. לא תהיה בעיה. גם כלכלית אין בעיה. מה שמשאיר את עניין ה"שיוויון בנטל".
זו התביעה המהותית היחידה המפרידה בין לפיד לבין נתניהו. אבל צרותיו של נתניהו בעניין הזה, הן לא בגלל לפיד אלא בשל  פסיקת בג"צ ששמה קץ – עקרוני בינתיים – לפטור הגורף מגיוס חרדים לצבא. גם אלמלא היו בחירות ולא היתה קמה מפלגתו של לפיד, היה המוקש הזה טמון במערכת הפוליטית.
על כן, ברוח חיובית, הנה הפתרון של הפינה הזו לעניין הגיוס: לבטל כליל את גיוס החובה לצבא  ולהמיר את צבא החובה בצבא מקצועי. בדרך זו  גם נפתרת עוד שאלה פוליטית: הקיצבאות לתלמידי ישיבה. מאחר והם לא יידרשו ללמוד כדי להתחמק מגיוס,  אין צורך בקיצבה מיוחדת עבורם. הם יקבלו קיצבאות כמו כל סטודנט.
ותקום ממשלת ימין יציבה ברחבי ישראל המשוקרת
24.1.2013

שתפו: