ליצמנות רפואית


 
אחרי ששר החינוך גדעון סער הביא להפרטה, הלכה למעשה, של בתי הספר הציבוריים, מגיע תורו של סגן שר הבריאות להשלים את המלאכה במערכת הבריאות. הדמיון בין שני המהלכים מדהים, כי הן סער והן יעקב ליצמן מדברים נגד מה שהם למעשה תומכים בו.



 במערכת החינוך זה בא לידי ביטוי בהקמת בתי ספר "מיוחדים." המספר הגדול ביותר קיים במגזר החרדי.  המספר הקטן יותר, אך צומח במהירות, הוא בממלכתיים. הוגה הרעיון היה שר החינוך מטעם מרצ, פרופ' אמנון רובינשטיין, עם בתי הספר לאמנויות ולמדעים. מאז זה ממשיך באון.  סער עשה קולות שהוא נגד, אך בהיעדר חקיקה אי-אפשר - ואולי גם לא רצוי למיניסטר - לעצור את העניין. וכך, לצד מימון ציבורי, יש בתי ספר שמלמדים מה שבא למנהלם וגובים שכר לימוד נוסף מההורים.

חינוך פרטי ובריאות פרטית


 בבריאות, כלומר בתחלואה, יש ביטוח בריאות פרטי באמצעות חברות ביטוח שזו פרנסתן. יש גם כמה בתי חולים פרטיים. אבל רוב העבודה הפרטית מתבצעת בבתי חולים ציבוריים, במיוחד בירושלים. סגן שר הבריאות מתקומם. הוא לא רוצה את הביטוח הפרטי בבתי החולים הציבוריים. הוא, שומו שמיים, אומר שיאסור על קופות החולים לספק ביטוח משלים לחולים שבידם ביטוח פרטי. זה דומה למה שגדעון סער חשב לעשות עם הכסף הפרטי בבתי ספר ציבוריים. אך סער למד וליצמן ילמד שזה לא חוקי בהיעדר חוק.


 אלא שליצמן לא יביא חוק, כי בעוד הצד השמאלי של פיו מתקומם נגד כסף פרטי בבתי חולים ציבוריים, הצד הימני של פיו בעד שירות פרטי. ליצמן מבין שיש עם זה בעיה, אז הוא מציע שהשירות יינתן רק לעשירים של כפר ורדים, עומר ולהבים - כלומר ב"פריפריה."  בתי החולים בנהריה, באשקלון, באילת, בטבריה, באשדוד ובבאר-שבע יוכלו לתת רפואה פרטית במתקן ציבורי. איכילוב, תל השומר ובילינסון - לא. מישהו מעלה על דעתו חוק כזה?

המנתח המבוקש


 מה ההבדל בין ביטוח פרטי (שליצמן נגדו) ושר"פ (שליצמן בעדו?( אין הבדל. בבתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים יש שר"פ. לכל רופא, לרוב מנתח, יש תג מחיר. ליצמן חושב שזה "עובד כמו שצריך." למה? כי הרופא המבוקש עובד ביום בבית החולים למען הציבור, ואחרי שעות העבודה הוא נשאר באותו מקום לעבודתו השר"פית.


 אז הנה סיפור קטן. פ"ר הוא מנתח מבוקש באחד מבתי החולים. הוא אפילו מנהל מחלקה. אבל כבר שנים שאינו מנתח. כלומר, הוא לא מנתח במסגרת עבודתו הציבורית, שמונה שעות ביום. אבל פ"ר גם לא עובד בשר"פ. תיכנסו למשרד השר"פ של בית החולים ותבקשו את פ"ר - ותקבלו תשובה שלילית. ידידנו המנתח אפילו לא מוכן לעבוד עבור תשלום מחברות הביטוח. אבל אם תיכנסו למשרדו בבית החולים הציבורי ותשימו 40-30 אלף שקל, הוא ישמח לנתח אתכם. הכל, אגב, עם חשבוניות ובאישור מנהל בית החולים הציבורי.(!) לזה הליצמן קורא "עובד כמו שצריך." האיש מקבל משכורת כדי לנהל מחלקה ולא עושה אף ניתוח. ניתוחים זה רק פרטי.  אז אולי פ"ר הוא מקרה קיצוני. אבל התקדים קיים כבר שנים.


 אם ההצעה של ליצמן תעבור יהיה מישהו שייקח אותו לבית המשפט. זה יפסוק כי מה שמוצע אינו חוקי.  ואז השר"פ יעבור מבאר-שבע לתל-אביב ולחיפה. ואז רק הכסף ידבר. כי אם רופא מוכן לעבוד 12 שעות ביממה, ויש ביקוש לשירותיו, ויש הרבה כסף שר"פי - אז למי, לדעתכם יינתן השירות? לנזקק בריאותית או למרבה במחיר? מיודענו פ"ר נותן כל יום את התשובה.

26.7.2012
שתפו: